``MUNAFIK``

Insyaallah pada entri kali ini....
ana cuba sampaikan bagaimana untuk mengenal apa itu munafik~

Munafik

Maknanya dari segi bahasa ialah Orang yang menyembunyikan perkara atau maksud sebenar

Maksudnya dari segi syarak pula ialah Seseorang yang tidak menzahirkan kekufuran dengan cara menyembunyikannya di dalam hati.

Kebiasaanya orang yang munafik ini bersifat talam dua muka dengan berpura-pura mengikutsegala ajaran Islam dan mengaku mereka ialah seorang Islam tetapi hatinya tidak dapat menerima ajaran yang suci ini.

Disini terdapat 6 tanda seseorang itu menjadi munafik:-.......

1.Iman tidak tetap dan tidak teguh

Orang yang begini dapatlah diibaratkan seperti lalang di mana ia terlalu mudah mengikut arah tiupan angin.Orang yang tidak teguh imannya sentiasa berubah-ubah mengikut keadaan.Mereka sangat mudah terikut-ikut dan terpengaruh dengan persekitaran.

2.Tindak-Tanduk yang senantiasa berubah
Orang munafik bolehlah diibaratkan sebagai pelakon yang hebat.Ketika dia bersam-sama dengan oarang yang sedang beribadat,dia akan turut sama beribadat walaupon hatinya terlalu susah menerimanya.Sebaliknya yang terjadi apabila dia tidak dilihat oleh khalayak atau bersama-sam dengan ahli-ahlinya,dia akan mengikuti kata hatinya dengan tidak beribadat.

3.Tidak tetap kata
Dia sentiasa mengubah pendiriannya.Sewaktu bersama-sama dengan orang mukmin lainnya,dia akan memuji-muji Islam dan menyatakan ketaatannya terhadap ajaran Islam tetapi belakang orang mukmin secara senyap dia akan menghina Islam.

4.Sentiasa mengharapkan kebaikannya dibalas

Jika dia melakukan sesuatu kebaikan dan berbuat jasa,dia akan mengharapkan kebaikan itu dibalas setimpal seperti wang ringgit atau pangkat.

5.Jiwanya tidak tenteram

Dia akan senantiasa resah gelisah gundah gelana dan tidak keruan keran terpaksa bersikap berpura-pura di hadapan orang ramai dan tidak dapat melaksanakan kehendak hatinya.

6.Menjadikannya Dunia sebagai matlamat hidup

Mereka hanya menjadikan dunia sebagai tujuan utama dan terlalu mencintai kebendaan dan duniawi.Akhirat bagi orang munafik hanyalah sebagai suatu mitos atau lagenda di alam khayalan....

~~marilah bersama-sama kita berdoa kepada Allah yang Maha Esa,Yang Maha Besar,Yang Maha Pengampun lagi Maha penyayang suapaya kita tidak tergolong dalam golongan atau orang-orang munafik ini...semoga article ini membantu antuma~~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP