Tangannya Melekat Di Tubuh Mayat

assalamualaikum semua ape khabar??
semoga antum semua berada dalam lindungan rahmat Allah Taala.

Alhamdulillah sepanjang cuti neh rajin pulak tangan neh mengupdate blog. Insyaallah ana nak cerita ckit mengenai seorang tukang mandi mayat yang jahat mulutnya..harap dapat menghayati kisah ini..

Tangannya Melekat Di Tubuh Mayat

Pada suatu ketika seorang Muslimah meninggal dunia di Madinah lalu keluarganya mencari seorang tukang mandi mayat tetapi ternyata wanita tersebut adalah seorang yang jahat mulutnya.

Sambil memandikan mayat itu, wanita itu memaki hamunnya dengan ucapan-ucapan yang keji. Katanya "Faraj inilah yang banyak digunakan untuk berzina.

Masya Allah. tiba-tiba sahaja kedua-dua tangan wanita itu melekat di tubuh si mayat. Ia berusaha untuk melepaskannya. tetapi tidak berjaya. Sementara orang ramai yang berada di luar sudah mula gelisah kerana lama sekali menunggu selesainya pemandian mayat.

Akhirnya, keluarga si mayat mengetahui apa yang sebenarnya telah berlaku. Mereka segera mengirimkan utusan kepada beberapa orang penduduka madinah yang diaanggap alim. Ada ulama yang mencadangkan agar kedua-dua tangan wanita itu dipotong dan ditanam bersama mayat. Ada juga yang mencadangkan agar tubuh si mayat di potong demi menyelamatkan wanita tukang memandikan mayat itu.

Akhirnya kerana tidak ada pendapat yang dianggap benar, mereka pergi kepada Imam Malik bin Anas r.a. Setelah mendengar kisah itu, Imam Malik segera datang ke tempat kejadian lalu beliau menyiasat tukang mandi mayat itu dari sebalik hijab. Imam Malik berkata kepadanya "katakan dengan terus terang apa yang telah kamu katakan pada mayat ini.?"

Setelah wanita itu menjelaskan apa yang diucapkannya kepada si mayat, Imam Malik berkata kepada ahli keluarganya si mayat."Tukang memandi mayat ini telah menuduh si mayat dengan tuduhan palsu dan fitnah. Ia telah melanggar hukum Allah Taala dengan menuduh seorang Muslimah baik-baik tanpa bukti dan saksi sebanyak empat orang. Kerana itu kini dia wajib menjalani hukuman 80 kali sebatan."

Sesudah hukuman itu dijalankan. barulah kedua-dua tangan wanita itu terlepas darpida tubuh si mayat.

Pengajaran yang kita peroleh daripada kisah ini ialah.

1)kita mestilah menjaga mulut kita daripada mengeluarkan kata-kata yang tidak baik sehingga menimbulkan fitnah.
2) Melakukan kerja dengan ikhlas
3) sesiapa yang menuduh perempuan yang baik berzina tanpa mengemukakan 4 orang saksi maka dia akan disebat sebanyak 80 kali sama seperti cerita di atas.(Qazaf)

bersama renungkan bersama amalkan....A

9 comments:

Nazihah@Jiha said...

Allahuakbar..

syukran untuk peringatan ini...
pentingnya kita menjaga kata-kata..

syakir said...

btul tu nazihah...hurm nasihat di atas ditujukan jua buat diri ana yang kerdil in....

nabilah zakaria said...

salam.. nice entri..

syakir said...

syukran siti Nabilah...

sIncEriTy hEart said...
This comment has been removed by the author.
sIncEriTy hEart said...

salam ziarah!
cter yg mnarik syakir..
truskn penulisan enta,,
moga beri p'igtan kpd kita sume..
Allhumma Ameen!~:)

syakir said...

insyaallah ana akan cuba usahakan..

seputih salju said...

semoga kita dpt djauhkan dr kejahatan sperti ini..amin..

syakir said...

insyaallah...same2x kite doakan..huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP