~Solat Subuh~

Alhamdulillah...
syukur kepada Allah kerana masih diberi kesihatan yang baik dan masih hidup dalam duniaNya.


Insyaallah ana nak kongsikan serba sedikit berkaitan dengan tip konsisten solat subuh supaya menjadi motivasi diri ana supaya senang untuk bangun subuh.

Solat subuh merupakan antara solat yang paling susah dilakukan oleh umat Islam kerana ia dilakukan pada awal pagi. Sesiap yang mampu solat subuh secara berjemaah maka dia akan menjadi orang yang hebat. Sejarah menunujukkan bahawa ramai di antara pejuang-pejuang Ilam yang hebat menjaga solat subuhnya secara berjemaah. Orang yahudi ada mengatakan bahawa oarang Islam zaman sekarang tidak dapat mengalahakan mereka selagi bilangan jemaah solat subuh tidak sama dengan bilangan orang yang sembahyang Jumaat. so fikir-fikirkanlah...

^___^  

Tip Konsisten Solat Subuh


1. Ikhlaskan niat hanya kerana Allah s.w.t dan berikanlah hak-hakNya, niat yang ikhlas akan mendorong anda mengorbankan apa-apa kekangan seperti mengantuk, tilam dan bantal yang empuk, kesejukan yang mengigit dan sebagainya.

2. Tanam tekad yang jitu, semangat juang yang tinggi (strong will) dan muhasabahlah diri setiap hari.

3. Bertaubat daripada dosa dan berniatlah untuk tidak mengulanginya kembali.

4. Memperbanyakkan berdoa agar Allah s.w.t memberikan kesempatan untuk solat subuh.

5. Carilah kawan yang baik, wujudkan komuniti (keluarga atau sahabat) yang boleh sama-sama bangun awaldan solat subuh.

6. latih diri untuk tidur mengikut sunnah Nabi Muhammad s.a.w seperti dengan tidur awal agar mudah untuk bangun awal, wuduk sebelum tidur, tidur mengiring di atas rusuk kanan dan berdoa

7. elakkan makan pada waktu lewat malam atau makan dalam jumlah yang banyak kerana akan menyusahkan untuk bangun pagi. Jauhilah minuman berkafein seperti kopi atau teh pada waktu malam.

8. Pasang penggera yang boleh mengejutkan anda bangun solat subuh. tetapkan supaya penggera berbunyi beberapa minit sebelum azan subuh.

9. Ajaklah orang lain bangun solat subuh dan mulakan dengan diri sendiri dan keluarga

10. Cuba hayati keindahan waktu pagi kesegaran udaranya, kedinginan hawanya, kicauan burung, suasana yang damai, dan sebagainya.

2 comments:

حسنى جميل said...

terima kasih atas perkongsian ini. cukup bermakna,

syakir said...

afwan~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP